یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات

یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات
مطالب - مقالات - برنامه ها و پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه گاها علمی و اجتماعی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

لینک های مفید 2


رایانش ابری - تعریف، خدمات و مدل‌ها

 

امروزه رایانش ابری (Cloud Computing) با قدمتی کمتر از ۱۰ سال نقش مهمی در دنیای رایانه، اینترنت و فناوری اطلاعات بازی می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم رایانش ابری و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم.

تعریف

به مجموعه‌ی منابع نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری که جهت برآورده کردن نیاز کاربران در بستر اینترنت ارایه می‌شوند، رایانش ابری گفته می‌شود. (منابع نرم‌افزاری مانند برنامه‌های کاربردی و منابع سخت‌افزاری مانند DataCenter ها و اجزای آن)

خدمات

هر سرویسی که امروزه نام رایانش ابری را به دنبال خود می‌کشد به طور حتم در یکی از سه دسته‌‌ی زیر قرار می‌گیرد:

Software as a Service یا SaaS به نرم‌افزاری خاص گفته می‌شود که توسط توسعه‌دهندگان آن در بستر اینترنت و با استفاده از یک مرورگر اینترنتی برای عموم مردم قابل دسترس است. برای نمونه، سرویس Gmail از شرکت Google یک SaaS است که جایگزین نرم‌افزارهای قدیمی مانند Outlook (که بر روی رایانه‌ی کاربر اجرا می‌شود) شده است.
Platform as a Service یا PaaS محیطی است که هر آنچه یک توسعه‌دهنده‌ی وب برای ایجاد یک برنامه‌ی کاربردی نیاز دارد فراهم می‌کند. این محیط باعث کاهش هزینه و پیچیدگی کار برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌شود. برای نمونه، Google App Engine و Microsoft Windows Azure از جمله PaaSهای محبوب در این زمینه به حساب می‌آیند.
Infrastructure as as Service یا IaaS به شرکت‌های فعال در حوزه‌ی رایانه و فناوری اطلاعات این امکان را می‌دهد که با در اختیار گرفتن منابع مختلف مانند سرورها، ابزار شبکه، ابزار ذخیره سازی و مراکز داده محصول مورد نظر خود را با کمترین هزینه‌ی ممکن (چه مالی چه انسانی) تولید و ارایه کنند. از آنجایی که این خدمات مخصوص شرکت‌ها و سازمان‌ها است استفاده از آن رایگان نیست (بر خلاف دو مورد اول) و نیازمند صرف هزینه و زمان می‌باشد. برای نمونه، IBM SmartCloud Enterprise از این دسته محسوب می‌شود.

مدل‌های توسعه

با توجه به دسته‌بندی‌های بالا، هر یک از آن‌ها با هدف و معماری خاصی به وجود آمده‌اند که می‌توان این معماری‌ها را در سه دسته‌ی زیر قرار داد:

Public Cloud به آن دسته از مدل‌های توسعه اطلاق می‌شود که شرکت‌های ارایه دهنده‌ی خدمات رایانه و فناوری اطلاعات نرم‌افزار خود را بدون اینکه از کاربر هزینه‌ای دریافت کنند در اختیار عموم می‌گذارند. این مدل معمولا با خدمات SaaS مطابقت دارد.
Private Cloud مدلی است که در آن فقط یک شرکت که چگونگی اشتراک منابع رایانه‌ای (نرم‌افزار و سخت‌افزار) را در اختیار دارد می‌تواند با توجه به نیاز کاربرانش (که معمولا شرکت‌های نرم‌افزاری دیگری هستند) خدمات خود را به آن‌ها ارایه دهد.
Hybrid Cloud به ترکیب دو مدل قبلی گفته می‌شود. حقیقت این است که یک Private Cloud به خودی خود نمی‌تواند وجود داشته باشد مگر اینکه بخشی از خدمات خود را به صورت Public ارایه دهد و این هدفی است که این مدل برای آن به وجود آمده است.

استفاده از رایانش ابری چندی است که در دنیا گسترش و توسعه یافته است از این رو، خدماتی که در سایر کشورها و دولت‌ها توسط رایانش ابری ارایه می‌شوند، در ایران شناخته و شناسانده نشده‌اند و بسترهای مناسبی برای کاربرد آن‌ها در کشور وجود ندارد. البته امیدواریم که این مساله با درایت و اندیشه مسیولان کشور جنبه‌ی جدی‌تری به خود بگیرد و شاهد ارایه‌ی خدمات رایانش ابری در داخل کشور باشیم.

 

منبع


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 29 / 4 / 1391برچسب:رایانش ابری - تعریف, خدمات و مدل‌ها, ] [ 12:21 ] [ کاوه حق پناه ]
.: Weblog By KMF :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا جهت علاقمندان به فناوری اطلاعات و رایانه و انجام امور مربوط به دروس و پروژه ها میباشد. (البته شایدم یکمی بیشتر). البته ناگفته نمونه که علاوه بر مطالب عنوان شده ، مطالبی نیز در باب اجتماعی و فرهنگی و هنری و گاها نیمه 30یا30 که پیگرد نداشته باشه :) جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان گذاشته شده. همه مطالب متعلق به بنده نبوده و بعضآ توسط ساير دوستان و اون دسته عزیزانیه که مطالبشون موجوده و نتونستم منبعش رو پیدا کنم، ارائه ميشه. شما نيز چنانچه تمايل به ارسال مطلبی داشته باشيد،با كمال مسرت آنرا با نام خودتان در وبلاگ منتشر ميكنم. تاریخ تاسیس: 20 مهر 1390 ارادتمند شما: کاوه حق پناه
موضوعات وب
1 لینک های مفید
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

امکانات وب
Online User